Met CRM-software voor de sportbranche beheert u eenvoudig de ledenadministratie en regelt u makkelijk het inchecken en trekt u makkelijk nieuwe klanten aan met behulp van campagnes.

Tegenwoordig kunnen bedrijven en organisaties uit alle branches profiteren van het gebruik van CRM-software. Om het volledige uit een dergelijk systeem te halen moet het worden ingesteld en ontworpen voor individuele processen en behoefte van de branche. Daarom willen wij vertellen hoe het voor de sportbranche kan werken.

Wat is ledenadministratie?

De ledenadministratie is relevant voor organisaties zoals verenigingen, clubs, vakbonden en partijen. In veel gevallen moet het de taken van een CRM-oplossing vervullen. Hoewel er enkele belangrijke verschillen zijn tussen klanten en leden, is de manier van doen vergelijkbaar. Verenigingen zijn in principe net zo bereid om nieuwe leden voor de lange termijn te winnen en te behouden zoals bedrijven dat doen met klanten.

Gebruik CRM-software voor ledenbeheer en andere bestuursniveau’s

Om die reden is ons advies ook  om CRM-software te gebruiken voor de ledenadministratie. Daarnaast kan het ook op operationeel en bestuurlijk niveau, zoals in de boekhouding. Kortom, er zijn tal van toepassingen in bedrijven zoals clubs en verenigingen.

CRM-software voor clubadministratie

De CRM-markt is zeer divers. Voor facilitaire zaken in elke branche zijn in de markt passende oplossingen vindbaar. Dit geldt zeker ook voor verenigingen in de sportbranche. Of een vereniging een goed doel dient of een sportclub is, doet er vaak in eerste instantie niet ter zake. Er is software nodig voor clubadministratie, ledenadministratie of administratie van donateurs.

Functionaliteiten van sportclubbeheer met CRM-software

Het systeem kan worden gebruikt worden om als voorbeeld contributies te factureren of nieuwsbrieven te versturen. Het systeem kan dan ook worden gebruikt om nieuwe leden te werven voor de sportclub. Natuurlijk hebben sportclubs ook andere soorten behoeftes die verder gaan dan de software voor lidmaatschapsbeheer. Wij gaan verder in op de ledenadministratie en laten zien welke toepassingsgebieden en functies het kan omvatten. Enkele van deze functies spelen ook een belangrijke rol in CRM-oplossingen in andere industrieën.

Belang van data in de ledenadministratie

In het tijdperk van digitalisering zijn gegevens van onschatbare waarde. Zij helpen sportclubs en organisaties om een beter beeld te krijgen van hun eigen leden en hun behoeftes en wensen. Het is belangrijk om bij elk contactmoment zoveel mogelijk te weten komen van een lid of klant.

Met data kan je persoonlijke marketingcampagnes beginnen om leden meer betrokken te krijgen bij de club voor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk achter de bar, etc. Dit kan worden geautomatiseerd.

Abonnementenbeheer

Abbonnementenbeheer is een van de belangrijke administratieve taken van elke sportvereniging. Door gebruik van CRM-software voor leden- en abbonnementenbeheer kunnen alle geldstromen op één centrale omgeving worden beheerd.

Een CRM-systeem voor de sportbranche

Een CRM-systeem voor de sportbranche is lastig om te vinden binnen de huidige bedrijfssoftwaremarkt. Daarom willen wij u helpen. Xapti is de oplossing voor verenigingen en stichtingen. Het biedt wat nodig is op gebied van relatiebeheer en het werven van leden. Daarnaast is het mogelijk om marketingcampagnes op te zetten, nieuwsbrieven te maken en nog veel meer.